ازن یک گاز ناپایدار و تشکیل یافته از سه اتم اکسیژن می باشد. ازن زمانی که در محیط آزاد می شود، به یک مولکول اکسیژن و تک اتم O تجزیه شده و این تک اتم خاصیت اکسید کنندگی بسیار بالایی داشته و با آلودگی ها و سایر مواد شیمایی محیط ترکیب شده و آنها را از بین می برد.

دستگاهی که گاز ازن تولید می کند ازن ژنراتور نامیده می شود. از خاصیت ناپایداری گاز ازن در زمینه های بسیار زیادی استفاده می شود. زیرا هم با آلودگی ها واکنش داده و از آن به عنوان ضدعفونی کننده بدون نیاز به مواد شیمیایی استفاده می شود و هم به دلیل قابلیت تزریق در آب باعث شده است هم در صنایع گوناگون و هم در علم پزشکی بسیار پرکاربرد شود.

از مزیت اصلی این دستگاه این است که هنگام استفاده هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رساند و آب اوزونه در صورت وارد شدن به فاضلاب تبدیل به اکسیژن شده و آلودگی ها را نیز از بین می برد. استفاده از ازن در اکثر اوقات باعث کاهش مصرف مواد شیمیایی شده است. و با خرید یک دستگاه اوزون ساز می توان چندین سال از مزایای آن استفاده کرد.

ازن ساز مصارف بسیار پرکاربردی دارد و اندازه دستگاه و غلظت تولید ازن توسط دستگاه به کاربرد دستگاه در مکان مورد نظر بستگی دارد. طبیعی است جهت مصارف بزرگ مانند تصفیه فاضلاب و یا ضدعفونی آب شهری و ... به میزان بسیار زیادی از ازن نیاز داریم و برای این اماکن باید از ازون ساز صنعتی استفاده شود.